Interview: Hans Mosselman

De Rotterdamse ondernemer Hans Mosselman is initiatiefnemer en eigenaar van onder meer A La Plancha aan de Maas, een uniek pop-up visrestaurant op het Noordereiland in Rotterdam. Daarnaast is hij organisator van het jaarlijkse Weekend van de Romantische muziek. In mijn reeks gesprekken met Rotterdamse horecaondernemers sprak ik met Hans op het terras van ´zijn´ A La Plancha over zijn plannen, visie  op ondernemerschap, Rotterdam en nog veel meer. “Dit is leuk, omdat het eigenlijk niet kan

Hans Mosselman, juli 2020 (foto: René Hoeflaak)

 

In de zomer van 2012 startte Hans Mosselman A La Plancha, een van de eerste pop-up zomer- en openluchtrestaurants in Rotterdam. Aan de oevers van de Maas, op het Noordereiland. Op dat  moment was Hans eigenaar van onder meer de platenmaatschappij Move Records. “We hadden met de Rotterdamse band Hips zelfs een nummer 1 hit in Spanje”.  Hoe zit dat precies met die overgang van platenbaas naar eigenaar van een restaurant?   Hans: ‘Ik woon al 25 jaar hier op het Noordereiland en toenmalige Stichting Montmartre aan de Maas, vroeg mij om een festival te organiseren. Ik kwam op dat moment net terug uit Andalusië waar ik niet meer nodig had dan een koud biertje en een sardientje om gelukkig te zijn”

Dit is wat jullie willen

Met het sardientje en het koud biertje in Andalusië in zijn achterhoofd werkte Hans samen met zijn broer Frank en zakenvriend Willem de Klerk een overtuigend plan uit voor een pop-up restaurant in plaats van een festival. Dit alles onder het motto “dit is niet wat jullie vragen maar wel wat jullie willen”. Niets bleek minder waar. Want in de zomer van 2012 ging A La Plancha van start.  “ Na vijf minuten was het helemaal vol. Vier dagen later begon het echter te regenen en het is daarna in die zomer niet meer droog geweest. In die eerste zomer braken we 2 keer op- en af. Rotterdam bleek geen Spanje. En omdat het eigenlijk hier in Nederland niet kan, is het plan zo leuk. Het geeft een vakantiegevoel in je eigen stad”.

Rotterdam, A La Plancha aan de Maas, 9 augustus 2020 (foto: René Hoeflaak)

Frustratie

A La Plancha was als pop-up locatie zijn tijd vooruit en daarmee eigenlijk ook een experiment. Met alle daarbij passende zorgen, irritaties en frustraties. Hans en diverse officiële instanties zoals de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf worstelen dan ook al jaren met elkaar over vergunningen en wet- en regelgeving. Eigenlijk is de overheid niet ingesteld op maatwerk, zoals een pop up restaurant als A la Plancha. Dankzij extra inspanningen van goedwillende en meedenkende  ambtenaren van onder meer de gemeente Rotterdam zijn we uiteindelijk toch open met alle benodigde vergunningen” aldus Hans. Het is begin van een opsomming van een reeks aan negatieve ervaringen met niet alleen de gemeente Rotterdam maar ook met het Havenbedrijf en de provincie die het voortbestaan van A La Plancha deden wankelen.

 

Tunesische sinaasappelverkoper

Als een van de frustraties noemt Hans de voortdurende aanscherping en wijziging van de wet- en regelgeving. Bijvoorbeeld bij het afgeven van vergunningen. “De gemeente is blij en toont zich trots op initiatieven aan de oevers van de Maas zoals A La Plancha, maar het faciliteren is in de praktijk weerbarstiger, zo is mijn ervaring. Ik denk regelmatig  aan de Tunesische sinaasappelverkoper die zich tijdens de Arabische lente uit frustratie over de overheid in brand stak. Ik herken dat gevoel. Het plezier in ondernemen neemt bij mij wel steeds meer af”

Rotterdam, A La Plancha aan de Maas, juli 2020 (foto: René Hoeflaak)

Flexibiliteit

A La Plancha is alleen open bij mooi zomerweer. Dat betekent veel onzekerheid en vraagt een flexibele instelling van Hans en zijn medewerkers. ”als we open zijn, heb ik 20 medewerkers nodig. Om die te kunnen inzetten, heb ik een bestand van 75 medewerkers, op afroep beschikbaar en bijna allemaal met nul uren contract. Op een enkeling na, zoals de chef kok.” aldus Hans.

Verder biedt de kaart van A La Plancha uitsluitend visgerechten. Volgens Hans een bewuste keuze. “bij een concept als A La Plancha kan je nu eenmaal niet iedereen tevreden stellen. De keuze voor alleen vis op het menu, past daarin. Je houdt ervan of je houdt er niet van. En één ding goed doen, is al ingewikkeld genoeg

Swarte Leeuw  

Mosselman was tot enkele maanden geleden ook mede-eigenaar van de Foodclub en de Swarte Leeuw, eveneens een pop- up restaurant op een niet alledaagse plek, bij de Laurenskerk. Eveneens een bewuste keuze.  Hans: “horeca is voor mij een middel om mensen bij elkaar te brengen en geen doel op zich. Daarom kies ik ook vaak voor niet alledaagse plekken, zoals een kerk. Ik vind het een uitdaging om van plekken waar niets te doen is, iets te maken. Het gebruik neemt exponentieel toe”

Rotterdam, A La Plancha aan de Maas, 20 augustus 2020 (foto: René Hoeflaak)

Corona

Over onzekerheid en flexibiliteit gesproken. Uiteraard heeft de coronacrisis ook gevolgen voor Mosselman’s A La Plancha “Om te beginnen werken we nu uitsluitend met reserveringen en in shifts. Voor een overbrugging uit de NOW maatregel komt A La Plancha helaas niet in aanmerking omdat we in 2019 niet open waren in verband met werkzaamheden aan de oever. Daarnaast heb ik zowel de Swarte Leeuw als de Foodclub aan het begin van de corona crisis direct gesloten. Anders ben je alleen maar bezig met overleven en ondernemen moet voor mij vooral plezier zijn. Bovendien denk ik dat de coronacrisis en -maatregelen nog wel even aanhouden

Rotterdam, A La Plancha aan de Maas, 9 augustus 2020 (foto: René Hoeflaak)

Toekomst

De coronacrisis, de onvoorspelbare dynamiek en risico’s rondom het uitbaten van een pop-up restaurant en de frustraties rondom wet- en regelgeving brengt ons gesprek op de toekomst. “ik ben druk aan het nadenken over mijn toekomst maar vooral die van mijn stad. De stad moet van de bewoners zijn. Daarom overweeg ik ook A La Plancha te verkopen aan mijn gasten”.

Woorden met een diepere lading. Passend in de visie van Mosselman dat het de bewoners zelf zijn die de toekomst en inrichting van Rotterdam bepalen door ze aandeelhouder te maken. In een lokale onderneming, evenement, festival of zelfs gebied als het Noordereiland. “ik zou dat graag verder vorm willen geven. Neem het Weekend van de Romantische Muziek. Waarom moet ik daar alleen het risico voor dragen? In mijn ideale wereld ben je als stakeholder ook aandeelhouder en mede verantwoordelijk. Waarom kunnen mensen niet investeren in een festival of MKB’er om de hoek en daarmee zelf bepalen wat er in hun straat of stad gebeurd. Ik vind Rotterdam te belangrijk om aan de gemeente over te laten. Als we alleen maar doen wat de gemeente belangrijk vindt, houden we geen echte leuke stad meer over ”

Rotterdam, A La Plancha aan de Maas, 9 augustus 2020 (foto: René Hoeflaak)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s